تاریخچه کتابخانه :
کتابخانه مجتمع آموزش عالی سلامت دورود در سال 1393 همزمان با تاسیس مجتمع دایر گردید. این مجموعه در ابتدا کار خود را با هزار نسخه کتاب آغاز کرد. سیستم امانت کتابخانه رایانه ای و قفسه باز می باشد. کلیه امور کتابخانه با نرم افزار فراکاوش انجام می گردد. اکنون کتابخانه دارای مساحت 150 متر مربع و دارای سه هزار جلد کتاب می باشد.
رسالت :
کتابخانه مجتمع آموزش عالی سلامت دورود به عنوان زیر مجموعه مجتمع آموزش عالی سلامت دورود رسالت دارد تا در امر آموزش، پژوهش، یادگیری و دیگر فعالیت های علمی با این مجتمع همکاری کند و نیز به صورت گسترده تر به عنوان بخشی از برنامه استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی لرستان ازتلاش های دانشگاه در جهت ارتقای سلامت، از طریق تسهیل دسترسی به اطلاعات مورد نیاز مراجعان دردانشگاه و در سطح  کشور حمایت کند.
برای انجام این ماموریت کتابخانه متعهد است:
نیازهای پژوهشی، آموزشی و یادگیری کاربران خود را شناسایی کند.
مجموعه منابع و ابزارهایی را فراهم کند که آموزش، پژوهش و یادگیری را تسهیل می کنند.
این مجموعه ها را حفظ  و دسترسی طولانی مدت به مجموعه و منابع را امکان پذیر سازد.
محیط فیزیکی و یا مجازی صمیمی، راحت و آرام برای مطالعه، تدریس و پژوهش ایجاد کند.
خدمات با کیفیت بالا برای بر آورده کردن انتظارات یک جامعه کاربری متنوع ارائه دهد.
استانداردهای علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی را در اجرای کلیه امور کتابخانه به کار گیرد.
از فناوری و اطلاعات به روز در تحویل خدمات ومنابع بدون محدودیت زمان و مکان به طور خلاقانه استفاده کند.
بازیابی و ارزیابی اطلاعات در استفاده از فناوری های حال حاضر و در حال ظهور را آموزش دهد.
با معاونت پژوهش و فن آوری دانشگاه همکاری کرده و با دیگر کتابخانه های دانشکده ها هماهنگ عمل کند.
با سایر اعضای دانشگاه در جهت غنی سازی آموزش و پژوهش جامعه همکاری کند.
در فرصت های مشارکتی، متقابل و کارهای گروهی با سایر کتابخانه ها و مراکز تحقیقاتی شرکت کند.
اثربخشی خود را با انواع روش ها از جمله رضایت سنجی مستمر ارزیابی کند.
چشم انداز:
کتابخانه مجتمع آموزش عالی سلامت دورود  باروحیه همکاری و تلاش گروهی برآن است تا جهت ارتقای  سواد اطلاعاتی، فراهم آوری مجموعه ایی حاوی جدیدترین و مناسب ترین اطلاعات با توجه به نیاز کاربران، شناسایی سطح نیازها و تأمین سریع و مکفی؛ سهم خود را در ارتقای افزایش کیفیت تولید علم، آموزش و پژوهش ایفا کند  بدین منظور از ساختارهای نوین عرضه اطلاعات و فناوری با اتکا به نیروی انسانی کارآمد بهره برده و در این راستا از پیشنهادات و انتقادات سازنده اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان و سایر کاربران استفاده میکند.
اهداف و برنامه ها:
1.کمک به ارتقاء سطح کیفی آموزش و پژوهش در دانشکده
2.ارائه خدمات عضویت، امانت و تسویه حساب اعضا
3.ارتفاءکمی و کیفی خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی
 4. وجین منابع و بروز نمودن کتابهای موجود در کتابخانه ی دانشکده
5.گردآوری و تجزیه و تحلیل آمار فعالیت های  کتابخانه و ارائه گزارشهای لازم
6.تهیه محتوا و روزآمد سازی وب سایت کتابخانه
7. برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور استفاده بهینه اعضاء محترم هیئت علمی، دانشجویان و پرسنل دانشکده از منابع اطلاعاتی موجود

خط مشی کتابخانه :

رسالت اصلی کتابخانه، حمایت از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده است. مجموعه کتابخانه باید بازتابی از مطالب جاری در موضوعات مورد تدریس و تحقیق باشد و بتواند با تحولات در برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشکده تحول و گسترش یابد. کتابخانه دانشکده باید منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی، تحقیقاتی و مطالعاتی اعضای هیات علمی را تامین نماید.کتابخانه مجتمع آموزش عالی سلامت دورود نیز در این راستا اقداماتی انجام داده است که امید است بتواند هماهنگ با رشد علم و فناوری گام های بلندتری در هر چه بهتر کردن مجموعه بردارد.

جامعه استفاده کننده از کتابخانه:

1.اعضای هیئت علمی مجتمع:
کلیه اعضای هیئت علمی مجتمع سلامت پس از ثبت نام و عضویت می توانند از کتابخانه استفاده کنند.
2. دانشجویان کلیه مقاطع در کلیه رشته های دانشکده :
کلیه دانشجویان مجتمع سلامت دورود پس از ثبت نام و عضویت می توانند از کتابخانه استفاده کنند. (توضیح اینکه) مدت اعتبار عضویت در کتابخانه برای دانشجویان برابر با مدت اعتبار کارت دانشجویی می باشد.
3. کلیه کارکنان رسمی،پیمانی،قراردادی،طرحی، شرکتی ... دانشکده :
  تمامی کارمندان مجتمع سلامت دورود اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی، طرح نیروی انسانی شاغل در مجتمع  پس از ثبت نام و عضویت می توانند از کتابخانه استفاده کنند.
4 .مدرسین حق التدریس:
کلیه مدرسین حق التدریسی در طول ترم و نیز در طول مدتی که با دانشکده قرارداد حق التدریسی دارند می توانند پس از ثبت نام و عضویت از کتابخانه استفاده کنند.
تبصره1:  کارکنان بازنشسته دانشکده و دانشجویان فارغ التحصیل  با ارائه کارت شناسایی معتبر( کارت ملی یا شناسنامه) در فضای کتابخانه می توانند از منابع کتابخانه بهره مند شوند.
تبصره2:  افرادی که هیچ وابستگی به مجتمع سلامت دورود ندارند فقط با معرفی نامه از ریاست دانشکده حق بهره مندی از خدمات کتابخانه در فضای کتابخانه را دارند.

منابع کتابخانه :

منابع کتابخانه شامل کتابهای فارسی و انگلیسی چاپی و الکترونیکی، پایگاههای اطلاعاتی موجود در کتابخانه دیجیتال (ژورنال ها و کتاب های تمام متن، چکیده مقالات، پایان نامه ها، پروانه های ثبت اختراع و ...)که به طور متمرکز توسط ستاد امور کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی لرستان تهیه و پشتیبانی می گردد.


کمیته انتخاب منابع کتابخانه:

اعضای کمیته انتخاب شامل رییس مجتمع، معاون آموزشی، معاون پژوهشی، مسوول کتابخانه، اعضای هیات علمی گروه های آموزشی مجتمع (پرستاری، فوریت های پزشکی و بهداشت عمومی) یا نماینده هر گروه آموزشی با پیشنهاد و تایید مدیر گروه آن رشته تشکیل شده است که در فرایند انتخاب منابع از نظرات کارمندان و دانشجویان به صورت موردی نیز استفاده می شود.
معیارهای انتخاب منابعبیش از هر چیز، منابعی که برنامه آموزشی مجتمع را مورد حمایت قرار دهد، مورد توجه خواهد بود. چون مجتمع به آموزش دوره کارشناسی می پردازد؛ بنابراین مواد عمومی فرهنگی و مذهبی، که با برنامه های آموزشی مرتبط نیستند، به تعداد اندکی تهیه خواهد شد؛ تهیه این مواد، بخشی به در اختیار بودن بودجه کافی و بخشی به موجود بودن فضا بستگی خواهد داشت. چون معمولاً کتابخانه های عمومی مسئول عرضه اینگونه مواد هستند کتابخانه دانشکده علی رغم در اختیار داشتن بودجه و فضای مناسب در تهیه این گونه منابع با کتابخانه عمومی به رقابت نخواهد پرداخت.در مرحله بعدی ارزش این منابع برای کتابخانه، مهم هستند، بدین معنی که در فرآیند انتخاب منابع، اقتدار علمی، صحت، روزآمدی، شهرت مولف و ناشر کاملاً مورد توجه خواهد گرفت. ارزیابی اهمیت این منابع بر اساس نقدها و یا قضاوت اعضای هیات علمی و کتابداران انجام خواهد شد.

ابزار انتخاب منابع :

کاتالوگ‌های ناشرین، تازه‌های معرفی شده در منابع معتبر وزارتخانه، دانشکده و گروه (سرفصل دروس و...) ، منابع الکترونیکی (مثل وب‌سایت ناشران، کتابخانه ملی، نمایشگاه بین المللی کتاب و ... )از ابزارهای انتخاب منابع برای کتابخانه می باشد.

نحوه انتخاب منابع :

علاوه بر انتخاب منابع توسط اعضای کمیته انتخاب، کتابخانه در تهیه لیست منابع مورد نیاز خرید به این گونه عمل می کند که درطول سال تحصیلی به جمع آوری درخواست خرید منابع که معمولاً به صورت موردی توسط
دانشجویان و یا استادان پیشنهاد شده است می پردازد. پس از انتخاب منابع توسط اعضای کمیته انتخاب، فهرستی از نام ناشران تهیه می گردد.
پس از تکمیل لیستها، منابع انتخابی از طریق نرم افزار فراکاوش با موجودی کتابخانه مقایسه می گردد؛ تا از لحاظ تکراری نبودن در مجموعه کتابخانه اطمینان حاصل شود.

وجین مجموعه :

کتابخانه  به صورت دوره ای اقدام به وجین منابع زیر می کند:
منابع کهنه که قابل تعمیر و بازسازی نیستند؛
ویرایشهای قبلی منابعی که ویرایش جدید آن با تغییرات اساسی منتشر شده باشد؛

منابعی که ۵ تا ۱۰ سال گذشته به امانت نرفته باشند؛
نسخه های تکراری بعضی از منابع که زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند؛
پس از خارج کردن این منابع از مجموعه در مراحل بعدی طبق دستورالعمل  تدوین شده با منابع برخورد خواهد شد.


سوالات متداول

چگونه می توانم در کتابخانه عضو شوم؟

1-مراجعه به سایت با آدرس  http://lib.lums.ac.ir 2-کلیک روی گزینه " ثبت نام برخط در کتابخانه" 3-کلیک روی گزینه " با شرایط و ضوابط موافقم "4 -کلیک روی گزینه ادامه 5 -تکمیل فرم اطلاعات فردی و پایگاه عضویت 6- بارگذاری مدارک عکس پرسنلی، تصویر کارت ملی با حجم کمتر از (100 کیلوبایت)   7-ثبت نهایی و دریافت کد رهگیری  8-به همراه داشتن اصل کارت دانشجویی در اولین مراجعه خود به کتابخانه، جهت تایید نهایی عضویت و تحویل گرفتن کارت عضویت

 

offer
انتقادات
و
پیشنهادات